Oprichting Scouting de Stormvogels

Op 21 september 1985 werd er gestart met de experimentele scoutinggroep voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapten. Op deze allereerste scoutingmiddag hadden wij zeven leden, te weten: Bas Baijens, Roland Broeders, Hans Andries, Dimphy Ballemans(†), Jurgen Snoeren, Franka van de Kroog en Bart Zwanenberg (†). Leiding: Johan Baijens, Piet Willemse en Maria Cornelissen. Deze groep draaide toen onder de vleugels van Scouting Laurentius en Oriëntatie in het clubgebouw in de Lage Ham 14a (Villa Bierwagen).

Officiële installatie van de groep

Het ledenbestand op 22 november 1986 was 16 leden en 7 leiding. Deze zaterdagmiddag gaat ook de geschiedenis in als de officiële installatie van “De Stormvogels”. Die dag werd de leiding van onze groep geïnstalleerd door de districtsleiding van Oosterhout.

Een eigen gebouw

In maart 1987 kregen we een eigen clubgebouw in de Kardinaal van Rossumstraat. Vanaf het moment dat wij in de voormalige Laurentiusschool zaten, moesten wij ook met betrekking tot de financiën onze eigen boontjes doppen. Het clubgebouw moest flink worden opgeknapt. Inventaris zoals tafels, stoelen, kasten, en sport- en spelmateriaal moest aangekocht worden, maar daar waren helaas geen financiële middelen voor aanwezig. Er werd via Scouting Nederland een hulpkreet het land ingestuurd en bij monde van mevrouw Doensen en de heer Ligtenberg, vertegenwoordigers van het Nederlands comité kinderpostzegels afdeling Dongen werd ons de verheugende mededeling gedaan, dat wij konden beschikken over een waardevolle cheque voor de aanschaf van de inventaris. Ook het revalidatiefonds besloot om gelden beschikbaar te stellen. Vanaf dat moment beschikten we over een eigen clubgebouw en financiële middelen om het gebouw in te richten.

Verhuizen naar Pastoor Dirvenstraat

Het gebouw aan de Kardinaal van Rossumstraat voldeed wel aan onze eisen om een scoutinggroep te huisvesten, doch door de explosieve groei van onze vereniging bleek al snel dat de lokalen te klein werden. Wederom mochten wij een beroep doen op het Dongens College dat ons vervangende ruimte aanbood in de voormalige Aloysiusschool in de Pastoor Dirvenstraat. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van 7 januari 1995 vond de officiële opening plaats. Door wethouder Persons werd de voorzitter Bertus Verhoeven geëerd met de zilveren medaille van verdiensten van Scouting Nederland. Tevens werd er een naambordje onthuld waarop stond: Bertus Verhoeven laantje, voorzitter Scouting De Stormvogels. Piet Willemse nam afscheid als leider van de Arenden, maar bleef zijn activiteiten in dienst stellen van deze scoutingclub.

Verhuizen naar Oude Baan

Vanwege veranderde plannen van de gemeente omtrent het gebouw dat we huurden, zijn we op zoek gegaan naar een stuk grond om een eigen gebouw neer te kunnen zetten. In 2006 werd ook deze droom realiteit en hebben we in de Oude Baan een eigen clubgebouw neergezet. Het was een flinke klus die we met een flinke groep vrijwilligers geklaard hebben en waar we nog steeds met veel plezier ons scoutingspel spelen.

25 jarig jubileum

Onze scoutinggroep bestond in 2010 al 25 jaar! Dit is groots gevierd met een feest in J.C. de Poort waar we allemaal in cabrio´s naar toe werden gebracht. In de Poort stond een heerlijk buffet klaar en kon er volop gedanst en gefeest worden.

30 jarig jubileum

In 2015 hebben we gevierd dat onze club 30 jaar bestond. De wethouder heeft een medaille uitgereikt aan alle leden van het eerste uur. En met de hele groep hebben we een mooie groepsfoto gemaakt. Aansluitend hebben we met leden, ouders/verzorgers en sponsoren genoten van een heerlijke lunch in het Wilhelminapark.